Impresjonizm

sisters-74069_640Rozwój nauk ścisłych w tym optyki przyczyniły się do postępu wiedzy na temat natury światła. Stwierdzenie, że białe światło jest w rzeczywistości mieszaniną wszystkich barw tęczy. Fakt, że ludzkie oko widząc konkretne barwy obok siebie zawsze wytwarza barwę dopełniającą, dało praktyczne wskazówki twórcom impresjonizmu. W swoich obrazach korzystali oni tylko z siedmiu głównych kolorów tęczy: czerwonego, pomarańczowego, żółtego, zielonego, niebieskiego, indygo i fioletowego. Farb nie mieszali na palecie, ale dopiero na płótnie. Tę metodę malowania impresjonistów nazwano dywizjonizmem. Artyści nakładli plamy czystego koloru obok siebie w taki sposób, aby z pewnej odległości kolory zlały się ze sobą tworząc w oku ludzkim barwy uzupełniające. W odróżnieniu od dotychczasowych twórców cienie malowali bez użycia czerni lecz tylko za pomocą zmieszania barw podstawowych.
Tematyka poruszana w dziełach impresjonistów dotyczyła codziennego życia współczesnego im człowieka. Przedstawiali ludzi w czasie zabawy, wypoczynku. Częstym motywem ich dzieł była natura.
Główni twórcy impresjonizmu to: Eugène Boudin, Edgar Degas, Claude Monet, Auguste Renoir, Lovis Corinth, Max Liebermann, Mary Cassatt, James McNeill Whistler. A z Polaków: Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński.